Monday, August 10, 2015

Friendzoned Suckss

Well..well..

its been a while I didn't use my blog to express things. Do I ? Ha ha ha..

Sebenarnya aku rasa tak patut nak tulis apa-apa pun. Kinda looks unmatured you know ? Tapi terpanggil rasa nak menulis disebabkan dah tiada tempat lagi untuk aku meluahkan. Iyelah, kau cakap dengan kawan kau, kawan kau dengan rasa bangga bagi solusi yang kalau ikut akal logik memanglah betul, nak terima tu alahaiii pedihnya nak telan. Semua manusia pernah melakukan kesilapan, begitu jugak aku ni. Tetapi di dalam proses menerima kesilapan tu kita selalu bertempur dengan hati dan akal. Hati kata lain, akal kata lain.

Okey lets get back to the main title,

Selama 3 tahun aku tak menulis ini, aku dah menempuhi bermacam liku-liku kehidupan. Biasalah, bila dah dewasa ni banyak benda yang nak tak nak kita terpaksa lalui. Macam cinta, kerja, famili, bisnes, kawan. Macam-macam. Dan dalam masa 3 tahun ni juga, aku mengenali seseorang ni, bermula sebagai kawan biasa asalnya melalui laman maya dari FB, Twitter & terus ke Whatsapp. Pada asalnya tu, aku dan dia cuma kawan (dia dah berpunya & aku pula tengah ada relationship), dari kolej sehinggalah masing-masing berkerjaya. Dan kami menjadi rapat bila setelah lama dia breakup dengan pasangan dia. Sebenarnya aku pun tak tahu macam mana kami boleh rapat, it out of sudden. Lupa kot ? LOL.


So, selama kami berkawan, dari belajar, menganggur sehinggalah bekerjaya, aku lihat dia grown up to be a fine woman. Kami berkongsi minat yang sama, iaitu dengar muzik indie. Dan aku memang selalu jadi pendengar setia ala-ala Dr. Fadhilah Kamsah tu bila setiap kali dia ada problem, kawan ke, kerja ke, teringat kat ex dia ke macam-macam lah. Aku sedar yang dia cuma kawan alam maya saja, tak lebih dari tu pun sehinggalah saat aku tergerak nak jumpa dia. Sebelum tu aku cuma anggap we dont have any attractions before.

So this what happens,

Been through as a consultant, aku banyak travelling especially through southern region Malaysia. Bila kerja swasta ni biasalah, kena perah tu perkara biasa, and she was a accountant based on her education. One day, aku menginap hotel that exactly very near to her. Ajaklah jumpa, kawan lama jumpa tak. Malam lepas aku pulang ke hotel, we set up to meet. This was the starting point yang aku sebenarnya tak sengaja nak buat. She gave me her location name, and I just guessing (bajet pandai) that we are nearby. Sebenarnya memang dekat sangat pun, tapi aku tak tahu jalan kawasan tu. Im seriously gambled. So it tooks me around 2 hours nak pick up dia. Padahal 10 minit je dari hotel. Dah le pakai Blackberry, GPS tah hapa hapa masa tu. Yep, masa ambil tu dia marah, but what can I do? Im not from around there. Okey at that time she brings her housemate. For the first time tu, I was like "Okey, takpe lagipun dah sampai lambat" and then respecting adab.

When our first time met, I was like . . . "OMG, she is gorgeous ! Apesal aku lambat sangat nak decide nak jumpa dia ni ?" and my heart is pounding. (whaaaat??) Ha Ha. Semua orang pernah rasa jangan nak tipu atau bajet cool. Tapi aku terkilan juga lah, duduk meja makan aku duk berdepan dengan kawan dia, yang dia duk sebelah kawan. Tertanya jugak, aku ni nak jumpa sapa sebenarnya ? 

Well, I try to be positive then, it turns out fine between us. But aku takut nak ke hadapan, aku dah kecewa banyak kali sebelum ini dan aku ni susah nak percaya orang. Trust me, aku boleh huhahuha, but it wasn't really me. Aku suka dia ni, tapi tulah, aku cakap nanti jadi apa pula ? First jumpa pun dah macam friendzone situation. LOL.

So sekali lagi aku turun ke situ, unfortunately dia kata dia balik kampung. Agak la sedih jugak, rindu kot hahahaha (mangkuk betul aku masa tu), sampaikan aku drive pusing-pusing around hotel end up kat rumah sewa dia tanpa sedar (WTF?) . Ini betul ni aku bukan buat cerita lawak, atau aku kena ketum ke malam tu. Takpelah aku fikir positive, memang betul la tu.

Kali ke tiga, this one memang rasa entah ler lagi la terasa friendzone, We agree to meet kat Aeon dekat dengan rumah sewa dia. I was thinking she will come alone, yelah datang kereta asing-asing kot. And the plan is we dinner and chitchat and then done. Guess what ? aku dah sampai, dia datang dengan 2 kawan dia, aku kenal dua-dua ni memang kawan baik dia. Tapi sedih la weh, kau memang boleh huhahuha, tapi aku tak pernah lagi keluar aku seorang, 3 perempuan. Satu je yang betul-betul kenal, yang lagi dua tu ? Aku terpaksa berlakon, taknak nampak 'ketidakselesaan' tu. Bila duduk semeja tu sekali lagi aku duk berdepan dengan kawan dia. "weh apa ni ? kot ye pun jangan la sekali lagi macam ni" . Bayangkan meja 4 segi, sebelah member dia, depan member dia, dia duk kanan sana. Aku nak cakap apaaaaaaaaaaaaaaaa!!! Lepas tu sempat lagi tu, cerita pasal ex dia through whatsapp, eh depan2 kut kejadah nye ni. Kecewa tahap maksima tapi aku tahan, aku senyum je. Lepas makan tu, aku pun bayarlah semua (wrong move Mr. Nice Guy). Iye memang masa tu aku baru berjalan dengan dia, tapi kecewa gila tu tak dapat bendung dah kemarahan, Rasa macam, kalau nak friendzone kenapa sampai teruk sekali kau buat aku macam ni ? Macam tak percaya aku, macam tak hormat aku. Aku pendamkan macam tu je. Sabar la weh sabar.

Fasa tu memang agak tertekan, tapi aku cuba lagi bertahan. .


Sampailah satu tahap, aku dengan dia dah lama tak berhubung. Dia pula masa tu ada konvokesyen, aku cuba jugalah call and whatsapp nak say congratz, tapi biasalah, friendzone kau nak expect apa ? Worst la kan ? Dan beberapa ketika kemudian, dia whatsapp, masalah ex dia. Aku masa tu dah tak boleh tahan lagi, aku luahkan kemarahan aku. Kalau dia hanya datang bila nak cerita masalah dia, this is enough. Memang asal aku kerja consultant, but I don't do it for free. Cara dia pun tak hormat aku walaupun sekadar kawan, apa ingat aku ni apa? We fight about it. last sekali aku bagitau aku yang aku suka dia. Then dia kata dia nak pergi dari hidup aku. Seriously bro, aku time tu aku fikir memang patut we end up. Sedih but not for a while, manage to move on and continue my life.

Aku buat kesilapan besar, betul-betul silap selepas itu. .

After a month of silence, she shows up. Masa tu aku tengah berjimba dengan bestfriend aku dekat Glorious Night di SACC. Tengah best gila tu dia whatsapp aku, aku pun macam weh apahal kau ni ? Tapi takpelah layan gitu2 je. After the show, she talks, how we are long time ago. She misses that. Aku pun bodoh, pergi mengaku jugak. Selenge aku ni haha. She wants us to be same like before, Dan bodohnya aku pun kata aku boleh accept as long as you accept the truth that I like you. Aku tak tahu yang the "like" atau suka tu biasa je. She accepts it and we get back just like before


Kononnya honeymoon, tak tahu pula petanda bulan nak langgar bumi tu. .

Recently, aku yakin dah dengan diri dan aku rasa kali ini aku tak tersilap kali ini. Aku confess dengan dia before the Ramadhan. Yep, masa tu aku rasa "if she come back to you, maybe she really is the one, forget and forgive what happen before, its time for new chapter". Masa tulah, aku berkias dengan dia. And she gets it. But the answers is not always an happy ending. aku masih lagi fikir positif, she needs time to think. Until 2 weeks after the confession, she asks me. Kalau dia marry with other guy, would I accept it ? I didn't know it was a killer question. I just tell her what as a Muslim need to say, nak tak nak jodoh kita kena terima walaupun perit saya nak telan. Iyelah, if her parents say marry with this guy, takkan aku nak jadi hero hindustan kot ? and then she says okey. At end of the week, she whatsapp me and want to say something important. Aku pun tertanya la kenapa, hati tu dah debar-debar dah sebab it sounds not so good. And then BAMM !! She wants to get engaged with other guy. Time tu perasaan tu Allah je la tahu. Aku dah plan nak beraya rumah la sebab nak kenal family la, simpan duit la apa la semua berkecai. Kecewa tu sampai sebulan aku jadi biol.

The fights, quarrel continues..

Aku macam tak percaya, serius. Masa tu tengah bermacam masalah melanda, Dan BAMM !! dia pula. WTF is this ? Aku cuba express terkilan aku kat Twitter, then she reads it lepas tu pagi besok 36 whatsapp chat dari dia. Dia pula salahkan aku "its too late" "kau mangkuk tak bagitahu yang you are loving me". And the fights continues again and again, dia kata dia boleh buat apa ? say YES already. Ye lah, kenapa nak baca twitter aku. kalau kau dah tak sayang kau nak juga baca twitter aku kenapa ???! Tahulah tak suka orang bercakap pasal kau, dah tu masa kau terima tu kenapa tak mengaku je, ye saya say YES without thinking about Zul at all. Kan senang ? Aku buntu masa tu, kenapa jadi macam ni ? bila aku yakin je mesti jadi macam ni. Aku yang selalu confidence level high terus drop low gila. Sampai macam ni sekali permainan. Dan ayat dia yang paling perit aku nak telan tu dia rasa aku ni like "kekasih gelap" or "kekasih tak pasti". Dah macam lagu Sheila On 7 pulak.

Dan aku hampir hilang pertimbangan, nasib ada sahabat yang membantu. .

Aku hampir hilang pertimbangan, niat dah sampai nak keluarkan semua duit dan terus jumpa her parents, selamat akal masih waras. Jumpa dan tanya pendapat, semua mengatakan it doesn't worth it at all. If she really are into you, kenapa dia boleh berubah secepat begitu sedangkan kau ada dengan dia for almost 3 years? Takkan kau tak faham yang kau ni takde apa-apa nilai untuk dia. Kalaupun dia pernah rasa sayang dengan kau, pernah ke dia tunjuk peluang untuk kau dekat dengan dia lebih dari kawan ? dan member paling rapat dan kerja sekali dengan aku dan tahu our story sampai tolong member nampak look cool on first date, katanya aku dah lama tak suka dia tu. Dah ada depan mata dia pergi cari orang lain. Aku terdiam.

Hati memang degil, susah difahami. .

Aku terus terang bagitahu, orang boleh label dia apa pun tapi aku kenal dia bukan begitu. Cuma bila difikirkan kembali aku tak patut ada perasaan dengan dia, Aku tahu dia anggap aku kawan sahaja. Sepatutnya dia terus bagitau yang dia takde rasa apa pun dengan aku. It would be a simple solution. Sama juga dia bagitau bila dia terpaksa akhirnya mengaku. Siapa nak gaduh dengan orang dia sayang? Sama juga bagi dia tak perlu tweet yg aku terlalu lewat untuk semua tu, aku nampak dia rasa seperti dia pernah kutuk ex dia sebab tinggal dia itu ini, dan secara tidak sedar dia pun melakukan perkara yang sama. Itu yang aku nampak aje lah, tanggapan dan bukan 100% betul. Lagipun kalau dia tak yakin dengan aku, bagaimana nanti kalau semua ini jadi sebaliknya?

Aku berusaha untuk keluar dari semua ini . . .

Aku masih dalam proses pulih diri, berat nak lalui. Tambahan pula perit nak telan semua ini, aku cuma mengharapkan hati ini cuba bertenang dari semua dugaan ini. Orang boleh cakap macam-macam. Tak apalah mulut orang. Sabar. Bila kita perhati dia dengan orang lain, sakit memang sakit tapi masih lagi relakan kebahagiaan orang. Kesal semuanya tak end up dengan baik .








No comments: