Friday, March 6, 2009

AKU DAN PERUSAHAAN KELUARGAKU>>LADANG KAMBING

SEBAGAI seorang yang baru abis SPM, aku sering ditanya oleh orang lain…”ko buat ape tyme tggu result nih?”…dan jawapannye pastilah, “aq buat lesen le”, takpun “aq keje parttime”, ataupun “aq buat tanaman anggur kat rumah, lepak bukak internet, chatting dan buat taik mata kat katil…”. Tapi bagi aku, aku akan jawab, “aq tolong mak aku bukak kedai dan tolong uruskan ladang kambing bapak aq…”. Hahaha…bunyinye cam pelik tapi itulah ape yang aku buat selama aku tunggu result spm nih…lagipun duduk rumah je bosan jugak…baik aku tolong bapak aku…lagipun mane tawkan kalo rezeki murah ke, boleh tubuh syarikat keluarga…boleh aku merasa jadi CEO…hahahaha…


Kat sini aq cerita sikit pasal perniagaan bapak aku nih…



”Semua ni bermula apabila abang aku yang baru balik belayar dari vietnam pada tahun 2001 (abang aq seorang engineer kat kapal MISC dulu, skang da jadi chief engineer kat pelantar minyak kat Kerteh, dia lepasan ALAM), dia dan kawan-kawannye tengah melepak kat sebuah tokong terbiar kat sane...dia dan kawan-kawannye terserampak ngan berpuluh kambing yang liar kat kawasan tuh...dengan senang hatinye dia tangkap

sumenye...dan dia bawak balik rumah...mak ngan bapak aku kelam kabut bawak kambing tu ngan kereta FORD TELSTAR...(tyme 2 tak beli lagi FORD RANGER)...bermula dengan 14 ekor kambing...kini jumlahnye sudah mencecah 600 ekor dalam masa 8 tahun!! (pretty impressive, right?)...pada 2003, atas keyakinan yang penuh, kami menyewa sebuah kedai yang diwakafkan untuk masjid dengan harga RM80 sebulan...kami memulakan perniagaan dengan nama ZNS Sepakat Enterprise...(ZNS bermaksud, Z=nama adik beradik aq sumenye

bermula dengan huruf Z, N=nama ibuku, Norliah, S=nama bapaku, Salim), dengan bantuan ramai pihak yang bertanggungjawab...kami berjaya mengukuhkan perniagaan kami...Ibuku juga telah dianugerahkan sebanyak 2 kali sebagai Peladang Jaya Negeri Perak, dan penah dicalonkan untuk mewakili negeri Perak ke peringkat negara untuk pencalonan Peladang Jaya Malaysia...tapi disebabkan kami masih baru, kami menarik diri dari menyertainya...kami sekarang berharap dapat mempertingkatkan perniagaan kami ini, cuma sekarang nie

kekurangan modal untuk meneruskannya...”


Dan aku sekarang ni menjadi tukang jaga kedai yang menjual barangan berasaskan susu kambing dan juga susu kambing segar...kat kedai ni jugak boleh buat tempahan untuk membeli kambing bagi tujuan akikah dan juga korban...nk beli baka untuk pelihara kambing pulak kene bincang secara mendalam...FYI, kalo untuk daging akikah, kami jual dengan harga RM16 sekilo...



Sambil jaga kedai nie, aku jugak buat draf blog aku kat sini jugak, sambil isi masa tyme tunggu customer...boleh gak aq update blog aq nih yang still baru lagi...kat sini jugak aku blaja sendiri camne nk edit video...tapi tak berapa pandai sangat la...lepas nie nk blaja jugak camne nk buat grafik image...



~~Kat bawah nie aq tunjuk serba sikit picture mengenai perniagaan keluarga aku nih dan kedai yang aku jaga nih...~~



*ini arr kedai aq yang `comel'


*kat sini arr aq simpankan susu segar tiap-tiap hari


*kerusi urut pun bleh sewa..


*ni la almari produk susu kambing aq



*ni la papan tanda kedai aq


*notebook ni la aq gune ntuk edit video and bwat draf blog


*nie kandang kambing kluarga aq..600 ekor huni kandang nih


*kambing pun pandai pose comel maa


*kambing tgah syok makan..yang tanduk panjang 2 la bambee ditto!!


*nie arr name card mak aq..nak tempah pkai arr num tertera kat atas tu..
comelkan gamba anak kambing tuh??


*comey x saye??



*nie la bakal CEO nanti..Amin~~



p/s : kalo readers berminat untuk berurusan jual beli kambing atau ape-ape sajalah sama ada nk beli produk kambing ke, susu kambing untuk bayi yang sakit kuning ke...contact la kat picture name card tuh..nanti post lain aq akan cerite sedikit mengenai khasiat susu kambing dan juga daging kambing sambil memperbetulkan mengenai persepsi orang tentang daging kambing yang dikatakan punca kepada penyakit darah tinggi..sebenarnye kenyataan itu sama sekali salah berbanding fakta yang sebenar...

5 comments:

amirfazwan said...

wah..
bagus..
usahawan muda..

Zul-9 said...

hehehe....

thanxzz..

nursyazana said...

nnt dk sukses jgn lupe aq lak..
aftr nie ko amek perldngn la better...

kay said...

aku suka aku suka!
aku suka gambar2 kambing uh!HAHAHAHA
comel gile ok,.
tp xmcm tuan dia yg satu nih pun..heh3
just kidding..
yea lah,amik pertanian,penternakan,perladangan,.
amikla sume jenis kos tu. bagus.seswei.
nnt aku dh kaya,aku invest skt kt kau nak?hihihi =P

Zul-9 said...

To : anA

aq x lupe punye maa!!

To : dibaqila

btoi ke nk invest?? aq tarak kisah woo!! lagi suke maa!!