Sunday, May 31, 2009

~StreSS~ (T_T)


~HohohO!!! Schools holiday are back!! (^0^)!!~


~For my friends n my sister. miss ira....jangan melepak and main mesej je...gi study!! tahun depan nak SPM!!~


Sekarang, aku dilanda ke'stress'an yang melampaui batas keimanan aku yg setebal kulit bawang ni!!


Just imagine when you cannot do anything but work, eat and sleep?? Your television did not have any other channel, only tv1, tv2 and tv3?? what u feel when you are lonely and need some break taking a deep breath and think positively but the motorcycles are lock??



Let me explain why I feel like this way....




Ibu dan ayahku keluar rumah atas urusan perniagaan...dan aku ditugaskan menjaga rumah.....aku mengambil keputusan hendak membuka pc rumahku....dan seperti diduga....pc itu telah diletakkan password....merasakan diriku terlalu kebosanan yang melampau...aku pun keluar rumah dengan harapan nak naik motor pergi mengambil udara atau sekurang-kurangnye ke Cyber Cafe untuk menghilangkan kebosananku...


Namun, apabila ku sampai di garaj, ku dapati dimanakah kunci motor nie??? dan aku terfikir kemungkinan kunci ada di dalam rumah untuk mengelakkan kecurian berlaku...puas aku menyelongkar rumah itu sampai semak jadinya....TAPI TIDAK DIJUMPAI!!!


Lantas, aku berfikir....bapaku yang membawa sekali kunci itu ke dalam keretanya....aku masih cube untuk bersabar atas batasan anak kene patuh kepada ibu dan ayahnya...aku berfikir," Takkanlah aku nak duduk kat rumah sorang-sorang, pc tak boleh bukak, tv cite ape yang best pun? mau gile aku duduk tak buat apa-apa!!!"....dan dengan terasa kebengangan yang amat, aku pun mencari kunci motor spare....mungkin Allah memahami situasiku, maka aku pun menjumpai kunci spare motor itu...


Dengan kemarahan yang cube ditahan dengan akal yang waras....aku menuju ke kedai keluargaku...dengan harapan ade DVD yang boleh aku tengok untuk menghilangkan kebosanan ini (DVD player diletakkan di kedai keluargaku).....sesampai sahaja di sana, aku menerima satu call, IA DARIPADA IBUKU!!! lantas, aku mengagkatnya...

--------------------------------------------------------------------------------------

Ibu : Kamu dimana!!(seperti kemarahan)!!! Tidur ke???!!



Zul-9 : Ada kat kedai, kenapa??


Ibu : Buat apa??? ni ade orang nak beli susu!


Zul-9 : Datang jela kat kedai....

------------------------------------------------------------------------------------------


Puas aku menunggu...30 minit kemudian barulah muncul pelanggan datang ke kedai...namun, aku tidak puas hati...tiba-tiba, mendapat mesej berbunyi begini...


-------------------------------------------------------------------------------------------


Ibu : Kamu pergi ke kedai naik apa???


Zul-9 : (Berfikir sejenak, "kang bagitahu pakai kunci spare kang, naya pulak di masa hadapan!") Jalan Kaki....



Ibu : Ayah simpan kunci, takut kamu pergi mana-mana nanti..


*Apa punya pemikiran la...aku budak sekolah rendah ke??? kalau taknak bagi aku berjalan mana-mana, bukak password PC tu...confirm tak ke mana dah aku pastu....kalau tak naik motor pun, aku jalan kaki pun boleh!!
-----------------------------------------------------------------------------------------



Aku dengan rasa kebengangan yang melampau~kearah~kederhakaan~akal waras tidak dapat dibendung, ku menjerit dengan ketidakpuashatian dan mencampak helmet motorsikal ke arah kotak yang mengandungi anak kambing...nasib baik la tak kene kepala dia..kene kat kotak dia je....dan mengambil keputusan menuju ke arah Cyber Cafe berdekatan untuk menulis....


-----------------------------------------------------------------------------------------------

Sebagai anak, aku tahu batas kebebasan aku....aku tahu aku di bawah jagaan mereka.....tapi, cubalah memahami kehendak anak remaja ini.....tak semestinya aku diberi kebenaran keluar ke ipoh berjumpa kawan-kawan cukup memenuhi keinginan aku sahaja....aku bukannya keluar rumah melepak, minum kopi, balik rumah pukul 2-3 pagi, merokok or berdating.....berikan aku kebebasan menggunakan kemudahan di rumah sebagai salah seorang ahli keluarga....



Sehingga post ini ditulis, aku mengaku....aku dah banyak kali menc$$ut, maki hamun di belakang mereka....aku tak mahu melakukannya lagi...aku terasa berdosa sangat!! tapi, apabila aku ditekan lagi...aku tak dapat manghalangnya lagi.....aku risau sangat-sangat apabila akal waras aku tak dapat ditahan, aku akan melepaskannya semua ke atas ibu dan ayahku yang aku sayangi.....


Aku tak mahu menjadi anak yang derhaka yang mengguriskan hati dengan ketidakpuashatianku ini....terima kasih ibu dan ayah kerana menanggung perbelanjaan hidupku ini dan juga kos belanja duit lesenku...namun, tolonglah jangan melayan anakmu ini seperti anak yang sedang bersekolah yang memerlukan sepenuh masa menelaah...aku seorang remaja yang sedang cuba menahan hati memberontakku ini....



--------------------------------------------------------------------------------------------

Sebagai seorang remaja yang memikirkan semua masalah dari dua sudut yang berbeza, aku berpendapat, memang anak remaja sekarang perlu disekat kebebasannya...jika tidak, dia akan rosak dari segi sikap dan pemikiran...tapi perlukah anak itu dikongkong sepenuhnya sehingga menyebabkan anak itu mengambil jalan nekad untuk keluar dari rumah??


Zul-9 berpendapat, punca remaja keluar dari rumah adalah disebabkan anaknya tidak merasa gembira dan setuju dengan segala tindak-tanduk ibu bapa mereka...sebagai contoh, anda memelihara anjing, anda perlu memenuhi kehendaknya walaupun sederhana sahaja, namun cukup untuk anjing itu mendengar kata...cube bayang kalau anda buat tak tahu kepada anjing anda...mesti dia akan melawan tuannya!!...dan bagi diriku ini, adakalanya aku terasa nak keluar dari rumah!! Namun, atas dasar kasihan dengan ayah dan ibuku ini dan atas dasar tanggungjawab anak...aku mengambil keputusan untuk menahan semua tekanan yang mereka lakukan terhadapku...namun, persoalannya...sampai bila aku mampu menahannya??


Semalam, aku keluar dengan kawan-kawan sekolahku...dan malamnya, aku menghantar Fawzan ke medan gopeng ( hari jumaat dia menumpang di rumahku)....aku terpaksa menumpang malam semalam ke ruma kakakku yang baru berkahwin bulan lepas...pabila aku mahu tidur, aku terasa risau yang amat sangat kerana ibuku tidur seorang diri di rumah ( bapaku akan tidur di kandang kambing pada sebelah malam), aku risau yang amat sekiranya apa-apa yang buruk berlaku keatas ibuku yang kesihatannya tidak begitu baik itu...


Namun, simpatiku menjadi amarah yang melampau apabila aku diperlakukan sebegini rupa....


----------------------------------------------------------------------------------------------


p/s: Banyak sungguh problem aku ini....bergaduh dengan bestfriend aku laa, ibu ayahku lagi laa...tak dapat pergi belajar mana-mana lagi laa...asyik tidak mendapat kepercayaan terhadap sesuatu perkara daripada insan terdekat aku la....bila la nak habis....


p/s 2: aku bukan anak yang tak tahu diuntung, aku bukan mempersoalkan kemewahan ibu dan ayahku...aku kesal dengan tindak-tanduk mereka...(T_T)

3 comments:

dibaqila said...

oh zul,im so sorry to hear that..
al u have to do is be patient ok,.
and,ko kan ade byk sis n bro?
u can try to talk to them what u feel.try to tell them wht u want.ok?

pAH... said...

..lileklah..lumrah idup...

...biaselah kalu menc@#$$%t tuh...

...jnji bkn dpn diorg...wakakak...

MAU KENA BANTAI KO KALU MENc@#$%%t DPN DIORG..NGEEEEE....

zuhaidah said...

i've got this experience too
nasib kite same
saya pun x taulah smpai bile saya boleh bertahan
:((